सिंधी नुख़ (गोत्र) Sindhi Nukh (Gotra)
सिंधी नुख़ ऐं सिंधी सरनेम Sindhi Nukh & Sindhi Family Name
सिंधी परिवारन में परिवार या कुटुंब जी सुञाणप तोर जिन बिन रिवायतुन जो उपयोग थिये थो से आहिन नुख़ ऐं सरनेम। इन्हन बिन्ही नुख़ तोड़े सरनेम जो लागापो इंसान जे वडन (पूर्वजन) सां आहे। जीयं इन्हन बिन्ही मां रोज़ानो ज़िंदगी में सरनेम जो वधीक उपयोग थिये थो सो पहिरियूं सरनेम बाबत विचार कयूं।
सिंधी सरनेम Sindhi Surname
इहो आम आहे त सिंधी सरनेम या त नी (णी) ते पूरा थियन या जा ते। हालांकि सिंधी ब्राहमणन में इहो नज़र न थो अचे इहो छो सो अगते साफ थींदो। हाणे सिंधी सरनेम जी पछाड़ी नी (णी) या जा छो आहे इन ते धिआनु डिजे। हक़ीक़त में सिंधी सरनेम परिवार जे वडेरे जे नाले जी पछाड़ी में नी (णी) या जा जोड़े ठाहिया वेन्दा आहिन। इन नी (णी) जो मतलब थींदो आहे वंशज ऐं जा जो अरथु आहे उन जा या उनजे परिवार जा। हालांकि जा पछाड़ी वारा सिंधी सरनेम आहिन या हकीकत में इहा सिंधी नुख़ आहे इन बाबत पिणु मोंझारो आहे जेको शायद त हिन लेख जे पूरे थियण ताईं काफी हद ताईं दूर बि थी सघण मुमकिन आहे।
हिक गालिह इहो ज़रूरी कोन आहे त नी (णी) पछाड़ी वारे सरनेम वारा सभु सिंधी ई हुजन छो जो बिन बेहद मशहूर ऐं नी पछाड़ी वारन सरनेम अंबानी ऐं अडानी धियान में आणियो इहे बयी सिंधी न पर गुजराती आहिन।
सरनेम ऐं नुख़ में जेको हिकु वडो फरकु आहे सो आहे सरनेम बदिलाये सघिबो आहे पर नुख़ न। इन सरनेम बदिलाये सघण जे करे हाणे इहो बि ज़रूरी न रहियो आहे त जंहिंजे सरनेम जी पछाड़ी नी (णी) न आहे उहो सिंधी न आहे। इन बिना नी (णी) पिछड़ी वारे सिंधी सरनेम में सभ खां मशहूर आहे मुंबई फ़िल्मी दुनिया जो सिप्पी परिवार। हिकु बियो मिसाल आहे साहित्य अकादमी अवार्ड सां नवाज़ियिल सिंधी साहित्यकार श्री लक्ष्मण दुबे। हाणे कन्हि सिंधी जो सरनेम दुबे कीअं थो थी सघे इहा गालिह लेख में अगिते साफु थींदी।
सिंधी नुख़ - Sindhi Gotra
सिंधी परिवारन जी पुखिता सुञाणप जी निशानी नुख़ लेखी वेंदी आहे ऐं शादी जी पक वक़त नुख़ ज़रूर पुछी वेंदी आहे छो जो इहो रिवाज़ आहे त सागी नुख़ वारन में शादी थियण जी मनाही आहे। नुख़ उन परिवार जे पुरखन जे रियायिशी स्थान सां लागापो रखे थी ऐं रियायिशी स्थान जे आधार ते ई मुकिरर कयी वंञे थी। सवाल इहो आहे त सिंधी कौम त हिन्दु आहे पोइ इहा नुख़ जी शुरुआत कीअं ऐं छो थी? इन गालिह जो लागापो या पाड़ सिंध जे इतिहास सां जुडियल आहे। 712 AD खां सिंध ते अफ़ग़ानन ऐं मुग़लन जी हुकूमत जी शुरुआत थी जेका अंग्रेजी राज्य कायम थियण ताईं लगभग 11 सदियूं हलंदी रही हालांकि विच में किन सिंधी तोड़े हिन्दु राजाउन पिणु कुझु अरसो सिंध ते हुकूमत कयी।
अफ़ग़ानन तोड़े मुग़ल हुकुमिरानन जो वडो ज़ोरु ऐं बेहद घणी सख्ती इन गालिह ते हुयी त सिंध जा हिन्दु धर्म बदिलाये इसिलाम कबूल कनि। इतिहास में इन गालिह जो ज़िकुर आहे त सिंध जा हिन्दु ट्रिन हिसन में विराहिजी वया हिकु हिसो इसिलाम कबूल करण ते राज़ी थिया त हिकु हिसो सिंध छडे भरवारिन ऐराजिन में लड़े हले वयो ऐं लगभग ट्रियों हिसो उहे हुआ जिन न त इसिलाम कबूल कयो न सिंध छडे वया।
सिंधि मां लड़े वञण वारन सिंधियिन में वडो तादाद रोहिड़ी तोड़े बियन बंदरन (ports) जे आसपास रहण वारन जो हुओ। लगभग 100 सालन खां पोय रोहिड़ी जे वेझिडाई जी अरोर ऐराजी जे वंशजन खे अरोरवंशी चवण जी शुरुआत थी। सो इहो चयी सघिजे थो त नुख़ जी शुरुआत अठीं सदी खां थी। वक़त सार इहे अरोरवंशी अरोर जा सडिजायिण लगा ऐं अगते हली अरोर जा बदिलिजी आहुजा थियो हुजे इहो नामुमकिन न थो महसूस थिये।
श्री लक्ष्मण दुबे जन सां संदन सरनेम बाबत गालिहायिण वक़त मुखे इहा जाण मिली त लक्ष्मण जन जो परिवार उतरप्रदेश जी दोआब ऐराजी जो रहवासी हुओ सो संदन नुख़ थी दुबे। केतिरिन ई पीढ़ियिन खां वठी संदन परिवार पहिंजे सरनेम दरियानी (कहिं वडेरे / पुरखे जो नालो दरियानोमल ) पंहिंजी नुख़ दुबे पंहिजे सरनेम तोर कमि पयो आणे थो। नुख़ बाबत किन ब्राहमण स्वामिन सां गालिहायिण वक़त इहो साफु थियो त ब्राह्मण त नुख़ जो उपयोग ई न कन्दा आहिन न सिरफु ऐतिरो पर उहे पंहिंजो गोत्र ई सरनेम तोर वापिराइन्दा आहिन तन्हि करे सिंधी ब्राहमणन जा सरनेम आचार्य, शिरंगी, शर्मा, जेटली वगैरह थियन था।
Headingसिंधी सरनेम ऐं सिंधी नुख़
इन बाबत छंड छाण कन्दे जा पिछड़ी वारन सिंधी सरनेम ते धिआनु वयो सो समझ में आयो त इहो बिलकुल मुमकिन आहे त जा पछाड़ी वारा सरनेम दरअसल नुख़ आहिन जेका सरनेम जे रूप में कमि पयी आन्दी वञे। इन बाबत जेका जानकारी मिली सघी आहे उन मूजिब कराची जे ऐतिहासिक नालन में क्रोकोला, कुरुक, करक बंदर जहिड़ा नाला पिणु शामिल आहिन इन आधार ते नुख़ कुकड जा वज़ूद में आयी हून्दी। इहा बि जाण मिली त कुकड जा नुख़ में मोर कुकड ऐं ठेंग कुकड इहे उपनुख़ूं हुंदियूं आहिन। अज़ु जेको असां कुकरेजा या कुकड़ेजा वापिरायूं था सो हकीकत में इन कुकड जा जो बदिलियल रूप आहे मतलब इहो त कुकरेजा उहे सिंधी आहिन जिन जा पुरखा कराची ऐं आसपास जी ऐराजी जा रहण वारा हुआ।
हिक आम सिंधीअ खां जेकडहिं सरनेम बाबत पुछिजे त अलग अलग जवाब मिलंदा आहिन। को सरनेम खे डाडे परडाडे जे नाले ते, को अबाणन जे नाले ते त को नाले या या रहण जी जगह खे रखियल हुजण बुधाये थो। मुखे जेका जाण मिली सघी आहे उन मूजिब सरनेम पुरखन या वडेरेन जे नाले जी आखिर में नी या जा जोडे रखियो वेंदो आहे। असां खे पाण खां अगु वारिन टिन पीढ़ियिन खे पीउ – डाडो – परडाडो चवण जी रिवायत जी जानकारी आहे। इनहन टिन पीढीयुन खां अगु वारन खे वडेरा ऐं वडेरन खां अगु वारिन सभनी पीढ़ियन खे पुरखा चयो वेंदो। कहिं बि परिवार जो सरनेम संदस कहिं न कहिं वडेरे या पुरखे जे नाले जे आधार ते रखियल हूंदो आहे।
नुख़ ऐं सरनेम बाबत हिक बेहद अहमियत वारी गालिह ते धिआनु डियण ज़रूरी आहे ऐं इहा गालिह आहे त इहो बिलकुल ज़रुरी न आहे त सागियो सरनेम वापिरायिण वारन जी नुख़ बि सागी हुजे छो जो इहो मुमकिन आहे त अलग अलग नुख़ वारन जे वडे जन्हि जे नाले ते सरनेम रखियो वियो हुजे तिन जा नाला सागिया हुजन। नुख नानाणी बि थिये त डाडाणी बि मतलब पीउ पुट्र ऐं पोट्रे जी डाडाणी नुख त सागी थिये पर नानाणी नुख अलग अलग थिये छो जो इहा पिणु रिवायत रही आहे त सागी नुख वारन में शादी करण जी मनाही आहे। सिंधियिन में शादी खां अगु पुडा मटायिण जी रसम थींदी आहे इहो हकीकत में हिक बिये खे पंहिंजी पंहिंजी नुख़ जी जाण डियण आहे।
सिंधी कौम बुनियादी तोर हिन्दु आहे सो गोत्र जी गालिह करण खां सिवाय हीउ लेखु पूरो करण सही महसूस न थो थिये। हुअं बि सिंधी पिणु नुख़ खां गोत्र जो ई उपयोग कंदा हुआ। पुरातन समे में अंगिरा, कश्यप, वशिष्ठ ऐं भगु इन्हन चैयन महर्षीन जे नाले ते गोत्र जी शुरुआत थी अगते हली जमदगनि, अत्री, विश्वामित्र ऐं अगस्त्य महर्षीन जा गोत्र मिली करे हिन्दुन जा शुरुआती अठ गोत्र बणिया। समे आहार बियन महर्षीन / ऋषिन जे गोत्रन जी शुरुआत थियण सबब गोत्रन जो तादाद वधन्दो रहियो आहे।
सिंधियिन में नुख़ जी ऐं बियन हिन्दुन में गोत्र जी इहा रिवायत केतिरी मज़बूत आहे इन जो मिसाल मुखे महाराष्ट्र में बि मिलियो आहे। हितां जा मकानी माणुहू शादी जी पक करण खां अगु हिक सुवाल ‘तुमचा मूल गांव’ तव्हांजो असली गोठु कहिड़ो आहे ज़रुर पुछंदा आहिन।
Posted on 05 फरवरी 2021
हीउ लेख द सिंधु वर्ल्ड डॉट कॉम जे प्रोजेक्ट *सिंधियत* हेठि एस. पी. सर (मंघिरमलानी) कोल्हापुर लिखियो आहे। लेख जो या कन्हि हिसे जो कन्हि बि नमूने वरी उपयोग करण खां अगु लेखक जी रज़ामंदी वठणु ज़रुरी आहे।