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सिंध खपे या न खपे?

इतिहास जे सुफन में सिंधी कौम Sindhi community and History

आम तोर सिंधी कौम वास्ते चयो वेन्दो आहे त इहो पाडूँ कटियिल – पहिंजे अदबी ऐं सांस्कृतिक वरसे जे मुनासिब मुफ़ीद माहोल खां जुदा थियल – आलीशान शाही वणु आहे जहिं 70 सालन में बि पहिंजे वज़ूद जी सलामतीअ वासिते मुनासिब ऐं मुफ़ीद ज़मीन ऐं माहोल हासिल करण में नाकामयाबी जो मुहं डिठो आहे।

इन इतिहास खे याद करण में को नुकिसान कोन आहे त जहिं हिक हिन्दु कौम खे अंग्रेजन जी गुलामी मां मुल्क जी आज़ादी जो मुलहु वधि में वधि चुकायिणो पयो बदकिसिमती सां, सा कौम बि सिंधी आहे। इहो शायद सिंधी कौम जो भाणो बि चयिजे जो मुल्क जे विरहांङें वक़त कौम जे अगुवानन बंगाल ऐं पंजाब वांगुर सिंध जे बिन हिसन जी घुर न कयी।

सिंधी कौम उन वकत जे मुल्क जे सियासतदानन जे इन बयान हीउ विरहांङो बिन भाउरन जे विरहांङें वांगुर आहे मुल्क जे बिन्ही हिसन में हिन्दु तोड़े मुसिलमान सागे नमूने सागी आज़ादी सां रही सघन्दा ते विशवासु करे, बेफिकर थी वयी। नतीज़ो इहो निकितो जो सिंधी कौम खे पहिंजी पीढ़ियिन जी कमायल मिलकियत छडे खाली हथें भारत लड़े अचण वास्ते मज़बूर थियणो पियो।

भारत में सिंधी राज्य न हुजण Non existence of Sindhi State in India

मुल्क जे विरहांङें सबब ठहियिल भारत में बंगाली ऐं पंजाबी कौम वांगुर का अहिडी ऐराजी कोन हुयी जहिं खे सिंधी राज्य चयी सघिजे। नतीज़े तोर लड़े अचण वास्ते मज़बूर हिन्दु बंगाली ऐं पंजाबिन खे ते संदन राज्य में वसायो वियो पर सिंधी कौम खे सजे देश में जिते जिते मिलेट्री जूं खाली कम न अचण वारियूं बेरिकूं हुयूं उते वसायिण जो फेसिलो कियो वियो। गुजिरियिल 70 सालन में सिंधी कौम चाहे भारत जी आर्थिक नज़रिये सां ताकतवर कौमुन में शामिल थी वयी आहे पर इन नमूने कणो कणे खां धार वारे रूप में वसायिण जो नतीज़ो आहे जो अजु न सिर्फ सिंधी भाषा खतम थियण ते अची पहुती आहे पर सिंधियत जे आलीशान विरसे जे वज़ूद ते बि सुवाली निशान पैदा थी वियो आहे।

अजु सिंधी कौम जो हिक हिसो अहिड़ो आहे जो इहो रायो रखे थो त सिंध वापस वठण घुरिजे या भारत में मुल्क जे हिक हिसे खे सिंधी राज्य जो रूप डिनो वञे। हिते इहो सवाल लाज़िमी आहे त सिंधी कौम खे सिंध या सिंधी राज्य खपे या न खपे? इन सवाल जो ज़वाब इन गालिह ते मदार रखे थो त गुजिरियिल 70 सालन में सिंधी कौम जी हालतुन में कहिडियूं तबदिलियूं आयूं आहिन? छा सिंधी कौम जी सामाजिक अड़ावत 70 साल अगु जहिड़ी आहे? छा अजु जी सिंधी पीढ़ी में सिंध वास्ते उहो चाहु – पहिंजो मुल्क हुअण जो ज़ज़बात आहे? जे असां कहिं बि नमूने भारत सरकार खां अलग सिंधी राज्य जी घुर पूरी करे सघण में कामियाबी हासिल करण में कामियाब थियूं था त छा असां – सिंधी कौम इन हालत में आहे जो हिकु भेरो वरी लड़े नयें राज्य में वञी नयें सिर थाईंको थियण जी डुखिन हालतुन खे मुहं डयी सघे?

भारत जा सिंधी ऐं सिंध

अजु भारत जी सिंधी कौम जो वडो हिसो उन आदमशुमारी जो आहे जिन जो न सिर्फ जन्म भारत में थियो आहे पर उहे भारत जे अलग अलग शहरन में अलग अलग माहोल ऐं सामाजिक हालतुन में पलिया वड़ा थिया आहिन। कुदरती तोर सिंधी कौम जे इन वड़े हिसे जी दिलिन में सिंध वास्ते न उहो चाहु आहे न उहो पहिंजो मुल्क हुअण जो ज़ज़बात । छो जो सिंधी कौम जी भारत में जनसंख्या जे इन वड़े हिसे जो मुल्क भारत आहे सिंध न। सवाल आहे त पोय सिंधु वापस वठण जो सवाल छो पियो कियो वञे?

हक़ीक़त में अलग अलग शहरन, माहोल ऐं सामाजिक हालतुन में रहण सबब गुजिरियिल 70 सालन में न सिर्फ सिंधी कौम जी सामाजिक अड़ावत पर सामाजिक हलत में बेशुमार बदिलाव आया आहिन।

सिंधी कौम जी सामाजिक मीज़ान कायम रखण वारी संस्था सिंधी पंचायत जे लागीतो ऐं सिलसिले वार कमज़ोर थियण पिण इहे बदिलाव आणिण में मददगार अहमियत वारो किरदार अदा कियो आहे। (अजु भारत में सिंधी पंचायतुन तोड़े सामाजिक संस्थाउन जो वडो तादाद अहिड़ो आहे जेको सामाजिक हलत जे जाब्ते वारे हथियार तोर न पर शख्सी या परिवार जी सामाजिक ताक़त जे इजिहारी साधन जे रूप में कमु कनि पयूं।)

दरअसल पंचायतुन जे कमज़ोर थियण ऐं पंचायतुन जे ओहदेदारन ते अहिड़न सिंधी बुजुर्गन जो काबिज़ हुअण आहे जिन जो जन्म सिंध में थियो आहे ऐं जिन जे वासिते सिंधु वापस वठण जी घुर में वडी अहमियत रखे थी। मां हिते इन्हन बुजुर्गन जे ज़ज़बात जो पूरो पूरो क़दुर कन्दे चवण चाहियां थो त वडी हद तायीं उहे गलत बि न आहिन छो जो उहे पहिंजी दिल जी बुधी घुर कनि था। इहा आम इंसानी फितरत आहे त माणुहू पहिंजी दिल जी त बुधन्दो आहे पर बियन जे ज़ज़बात जो खियाल न कन्दो आहे। जीयं त इहा सिंध वापस वठण जी घुर दिली ज़ज़बात सां लागापो रखी थी सो जीयं जीयं सिंधी सामाजिक संस्थाउन में भारत में जावल सिंधी नवजवान जो रुतबो वधन्दो वेन्दो इहा घुर कमज़ोर थींदी वेन्दी।

असां खे इहा हकीकत कबूल करण में का बि झिझक न थियण घुरिजे त अजु जी नवजवान सिंधी पीढ़ी वासिते जिये मुहिंजी सिंध उहा अहमियत न थी रखे। इन गालिह पुठियां हिकु वडो सबब इहो बि आहे जो भारत जे अलग अलग शहरन ऐं सामाजिक माहोल में वडी थियल इहा पीढ़ी सिंधी साहित्य खां महरुम रही आहे। कहिं बि भाषा जो साहित्य न सिर्फ उन कौम जे इतिहास जो आइनो थिये थो पर सामाजिक हलत सेखारिण जो स्कूल बि थीन्दो आहे।

भारत जा सिंधी ऐं सिंधी राज्य

हाणे अचो त भारत में अलग सिंधी राज्य जी घुर ते विचार कयूं। असां लाय इहो विसारिण बिलकुल मुनासिब न आहे त सिंधी कौम कुदरती तोर धंधे जे लाडे वारी कौम आहे। चवणी आहे सर पगड़ियूं दुकान ऐं मकान इहो आहे सिंधी कौम जो जुमले ज़हान।

भारत में का बि अहिडी ऐराजी कोन आहे जिते सिंधी आदमशुमारी उन अंदाज़ में हुजे जो सिंधी राज्य जी ऐराजी बणिजी सघे। न ई भारत जा सिंधी इन हालत में आहिन जो नवों सिंधी राज्य ठहण ते अलग अलग शहरन मां पहिंजो थाईंको धंधो छडे वञी इन नयें सिंधी राज्य में रहन। हकीकत में इहा घुर बि बेमानी आहे।

इहो सवाल त पोय सिंधी भाषा, सिंधी कौम ऐं सिंधियत जे आलीशान विरसे जे वज़ूद जो छा थीन्दो? छा असां बि 70 साल अगु वांगुर अगुवानन ते भरोसो करे माठि करे वेठा रहूं? जीयं असां जे वडन खे पहिंजी पीढ़ीहिन जी कमायल मिलकियत विंञाये खाली हथें भारत अचिणो पियो छा तीयं असां बि सिंधी भाषा ऐं सिंधियत जे विरसे खे खतम थींदे डिसन्दा रहूं? इन्हन सभनी सवालन जो जवाब हासिल करण लाय अलग सां विचार करण जी ज़रूरत आहे छो जो इहे हिन विषय सां लागापो न था रखन।

Posted on 12 दिसंबर 2017 
हीउ लेख एस पी सर गांधीनगर कोल्हापुर जा हक कायम रखन्दे पब्लिश कियो वियो आहे। 

 
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