Everlasting Blessings of Mata Dadanbai & Dr. Premchand Manghirmalani

विरसो या वरसो कीयं ठहे थो ?

शुरुआती विचार Introductory

हिकु सवाल अहिड़ो आहे जेको माज़ी में बि केतिरा ई भेरा रूप बदिलाये मुहिंजे सामहूं अची चुको आहे ऐं अजु बि सामहूं आहे आखिर उहे कहिडियूं गालिहियूं आहिन जेके सिंधियत जे विरसे में शामिल आहिन ? सवलन अखरन में चयजे त वरसे जी अडवत कीयं थियल आहे ?
पर पहिरियूं विरसे या वरसे बाबत। थोरो वकतु अगु गुजरात में भारत पाकिस्तान जी सरहद जी वेझडायी में वसियल हिक शहर में वंञण जो मोको मिलियो। मकानी सिंधी अदीबन जो चवण हो त मुहिंजो विरसो चवण बिलकुल गलत आहे छो जो सही अखर आहे वरसो।
मां समझी न सघियो आहियां त उन्हन जी इन गालिह ते मां खिलां या रुआं ? अदीब हूंदे बि उहे इन अहसास खां परे महसूस थिया त न सिर्फ सिंधी भाषा पर हर हिक भाषा में पसगिरदायी मूजिब उचारन में थोरो घणो फरकु अचे थो। उचारन जो इहो फरकु को नयें ज़माने जी नयीं गालिह न आहे पुराणे समे में सिंधी भाषा जूं ऐराजी मूजिब छह उपबोलियूं [उचारन जो अलग अलग रूप] हुंदियूं हुयूं जेके अजु बि किन जगहन ते वज़ूद रखन थियूं।
सोशल मीडिया ते रहन्दे तव्हां खे आज़मूदो हूंदो त को अप्प डाउनलोड करण वक्त तव्हां खे ऑप्शन मिलन्दो आहे
Your preferred English
English [Latin]
English [American]
English [Indian]

छा इहे अलग अलग भाषाउं आहिन ? न इहे सभु हिक ई अंग्रेजी भाषा जा अलग अलग उचारन वारा वापर आहिन। मुहिंजे चवण जो मतलब सिर्फ ऐतिरो आहे त जे कहिं बी ऐराजी में रहण वारे शख्स जा उचार असां खां अलग आहिन त इन जो मतलब इहो बिलकुल न आहे त उहो शख्स गलत सिंधी थो गालिहाये। इहो बि हिकु सचु आहे त सिंधी भाषा जे माहिर तोर मशहूर शख्स जो इन विषय में पाण खे सही साबित करण जो ज़िद्दी इसरार बि हिकु सबब आहे सिंधी भाषा जे घटिजन्दड़ वापर वास्ते।

हिक नंढी आखणी A Short story

त अचो त हिक नंढी आखणी जी मदद सां इहो समझण जी कोशिश कयूं त आखिर विरसो ठहे कीयं थो ?
हिक ज़ू जे चौकीदार खे बार जाओ ऐं हिक डींहुं बार बांबिड़ा पाये वंञे पहुतो उन पिंजरे में जेको ज़ू जे जानवरन जे नंढन बारन जे खेड़ण वास्ते मुकर्रर हुओ ऐं उते मौजूद जानवरन जे बारन सां खेड़ण लगो। माउ खे पहिंजे बार खे शींह से बारन खेडन्दो डिसी भउ महसूस थियो सो उन बार खे खणी वरतो। माउ बार खे बुधायिण शुरू कियो त शींहुं हिकु खतरनाक जंगली जानवर आहे जेको इंसान खे खायी वेन्दो आहे पर कुतो पालतु जानवरन आहे सो जे तोखे जानवरन जे बारन सां खेड़ण जी दिल थिये त कुते बिली जहिडन पालतु जानवरन जे बारन सां खेडु।
बारू पंजन छहन सालन जो थियो त पीउ विचार कियो त असां जे विरासती पेशे – ज़ू जे जानवरन जी संभाल – जी ट्रेनिंग पुट्र खे डियण जी शुरुआत करण घुरिजे।पीउ बार खे साणु वठी अलग अलग जानवरन जे पिंजरन में वंञण लगो पर छा डिसे त पुट्र शींह जे पिंजरे में वंञण वास्ते असुल तयार कोन थिये।
दोस्तों जेको बार बांबिड़ा पाये शींह जे बारन सां खेड़े पियो सो वड़ो थी शींह जे पिंजरे में वंञण खां इंकार करे थो। इन जो सिर्फ हिकु सबब आहे त उन खे लागीतो बुधायो वियो त शींहु जंगली जानवर आहे जेको इंसान खे नुकसान पहुचाये सघे थो। हिक ई गालिह हर हर बुधण सबब बारू उन गालिह ते विश्वास करण लगो।

जाणियल सचायिन जो संसार World of Known Truth

हकीकत में असां जो – हर शख्स जो पहिंजो पर्सनल – ज़ाहिर संसार खां अलग हिकु बियो संसार बि थिये जहिं खे असां नालो डिनो आहे जाणियल सचायिन जो संसार – हर उहा गालिह जहिं जे सचु या सही हुअण ते असां विश्वास कयूं था सा असां जे इन जाणियल सचायिन जे संसार में शामिल थी वंञे थी।
दोस्तों इहा इंसानी फितरत आहे त जहिड़े नमूने हर इंसान पहिंजी जमा कियिल माल मिलकियत जो हकदार पहिंजी औलाद खे समझे थो तहिड़े नमूने हर इंसान पहिंजे जाणियल सचायिन जे संसार जो वारिस बि पहिंजी औलाद खे बणाये थो।
दोस्तों इहा असां जी सामाजिक हलत आहे जेका असां खे घर में शींह खे पालिण खां रोके थी। हकीकत में असां जे समाज में उन्हन जो तादाद वधीक आहे जेके विश्वास कनि था त शींह हिकु जंगली जानवर आहे मतलब असां जो जाणियल सचायिन जो संसार असां जी सामाजिक हलत मुकरर करे थो। असां इहो बि डिठो आहे त हिक ई समाज में हुअण खां बि सभनी जूं हर हिक सामाजिक हलत हिक जहिड़ी नथी थिए।
इहो हिक पीढ़ी खां बी पीढ़ी खे मिलियल जाणियल सचायिन जो संसार ई आहे जहिं सबब असां चवूं था इहा रीत असां जे खानदान में न आहे। असल में असां जहिं वक़त इहो चवूं था त असां सामाजिक हलत जे रिवायत बणिजण जो इजिहार कयूं था।
विरसो बियो कुछ न पर केतिरन पीढ़िन खां पीढ़ी दर पीढ़ी हलन्दड़ रिवायतूं आहे।

विरसे ठहण जा डाका Heritage Formation

असां जेको चेट्री चंड्र खे नयें सिंधी साल जे जे पहिरियें डीन्ह जे रूप में मलिहायूं पिया था इहो असां जो विरसो आहे। त दोस्तों विरसे ठहण जा डाका आहिन
[1] विशवास करण – कहिं गालिह खे पहिंजे जाणियल सचायिन जे संसार में शामिल करण
[2] विशवास जो सामाजिक हलत में बदिलजण
[3] सामाजिक हलत जो रिवायत जो रूप अख्तियार करण
[4] रिवायतुन जो हिक पीढ़ी खां बी पीढ़ी खे मिलण

Posted on 20 Dec 2018

error: Content is protected !!