Everlasting Blessings of Mata Dadanbai & Dr. Premchand Manghirmalani

डियारी दीपावली

डियारी - रोशनी जो त्योहार

Deepavali - Diyari

सिंधी डिण [फेस्टीवल] – भारत जो त्यौहार – रोशनी जो त्यौहार – लक्ष्मी पूजा
सिंधी डिण डियारी मतलब जीयं गुलाब खे गुलन जो राजा कोठिबो आहे तीयं डियारी बि सभनी डिणन जो ताज – सिरमोर आहे। डियारी उहो त्योहार आहे जेको न सिर्फ सिंधी, हिन्दु या भारत में रहन्दड पर विदेशन में रहन्दड भारतीय वंश जा लगभग सभु माणुहू मलिहाईंदा आहिन।
डियारी दशहरे जे ठीक एकविहें डींह सिंधी टिपणे जे असु महीने [अक्टूबर – नवंबर ] जी उमास ते मलिहायी वेन्दी आहे। केतिरन हंदन ते डियारी जो त्यौहार चार या पंज डीहं मलिहायो वेंदो आहे।
डियारी उमास – मतलब जहिं डीहं ते चंडु न हूंदो आहे – ते मलिहायी वेन्दी आहे। फटाकन जे बरण सबब निकितल रंग बिरंगी रोशनी उंधाएँ आसमान खे रोशनी सां भरे छडिन्दी आहे ऐं रात जो बि डीहं जो अहसास थिंदो आहे। इन चमकन्दड रोशनी सबब डियारी खे रोशनी जो त्योहार पिणु चयबो आहे। डियारी जे डींहु न सिर्फ फटाका बारिया वेन्दा आहिन पर घरन खे बि डियन ऐं रंगोली सा बि सजायो वेन्दो आहे।

डियारी - मलिहाया वेन्दड डीहं

सिंधियिन में डियारीअ खां अगु अीन्दड़ धन तेरस खे डियारीअ जो हिसो लेखिण जी रिवायत आहे। धन तेरस ते सोन चांदी या रन्धणे जा बर्तन खरीद करण जी रीत आहे।
डियारी जो पहिरियों डींह थींदो आ “नरक चतुर्थी”। हिन्दु पुराणन मुजीब इहो उहो डीहं आहे जहिं ते श्रीकृष्ण भगवान जी जाल जेका पोयें जन्म में भूदेवी ऐं नरकासुर जी माउ हुयी तहिं मिलियिल वर मुजीब नरकासुर जो अंत कियो हो।
बियों डींहु मतलब लक्ष्मी पूजा मतलब हकीकी डियारी
डियारी जो ट्रियों डींहु अलग अलग नालन जीयं बल प्रतिपदा, बडु [सिंधी] या भाउ बीज [महाराष्ट्र] सां मलिहायो वेन्दो आहे।
चोथों दिंहूं आहे यम द्वितीया या चंडु।
केतिरा धन तेरस खे गणे डियारी खे पंजन डीहंन जो त्यौहार चवन्दा आहिन।
सिंधियिन में डियारीअ जा ट्रे [3] डीहं आहिन डियारी [ लक्ष्मी पूजा ] –बडु – चंडु 

डियारी : सिंधी रिवायतूं - हटड़ी पूजा

Sindhi Deepavali Hatadi Pooja

आम हिंदुन वांगुर सिंधी समाज बि डियारी ते लक्ष्मी माता जी पूजा करे थो पर पूजा जी जगह तेलक्ष्मी माता जी तसवीर सां गडु मिटिअ जी ठहियल खास बनावट हटिडी पिण नज़र अचे थी।
अजोके समे में मिटिअ जी हटिडिन जी जगह ते किन हंदन ते काठ जूं हटिडियूं त वधीक घरन में स्टील जी नंढिन पिलेटुन जो उपयोग थिये थो। इन्हन हटिडिन जे तादाद जो लागापो घर जे मरदन जे तादाद सां सिधी निसबत रखे थो। पुराणे वकत में हटिडिन जो तादाद घर जे मरदन जे तादाद खां हिकु वधीक [आस जी ] हूंदो हुओ पर हाणे जेतिरा मरद ओतिरियूं हटिडियूं।
सिंधी कौम वापारी कौम आहे ऐं पुराणे ज़माने में दुकान या वापार जी जगह खे हटु चयो वेन्दो हुओ।इहा हटिडी दरअसल में घर जे मरदन जे वापार जगह खे हट जी निशानी थिये थी। मतलब सिंधी कौम डियारी जे माता लक्ष्मी जी पूजा सां गडु हट जी पूजा करे माता खां वरु घुरन्दी आहे त न सिर्फ उन्हन जे धंधे में बरकत पवे – वाधारो अचो पर संदन वापार जे हंद ते पूजा घर जहिड़ी पवित्रता बि कायम रहे।
हटिडिन ते तोड़े हटड़ी पूजा वारी जगह जे मथां भित ते सिंदूर ऐं गुली सां हिक खास तसवीर बुटिडा छपी वेदी आहे [अजु कल्ह इहा तसवीर छपियल तयार मिले थी ] इन तसवीर में सिंदूर घर जी औरतुन खे सुहागिण रखण जो वरु घुरण जी निशानी तोर त गुली वधीक सफायी आणिण जो वरु घुरण तोर उपयोग में अचे थो। हकीकत में इहा तसवीर घर जो बुरी ताकतुन ऐं निरसा भरियल विचारन खां बचाउ हासिल करण वास्ते ठाही वेन्दी आहे।
हर हिक हटिडीअ ते सावक ऐं खुशहाली जे नुमाईन्दे तोर हिकु सावो मितेरो बि रखियो वेन्दो आहे। पूजा करण खां अगु आंदल हर मिठायी थोरी थोरी ऐं लाई जो टुकुर बि रखियो वेंदो आहे जहिं खे पूजा खां पोय प्रसाद जे रूप में खाधो वेन्दो आहे। पंज अठ डहाका अगु तायीं सिर्फ मरद ऐं छोकिरा हटिडिन जी पूजा कंदा हुआ पर हाणे घर जा सभु भाती मिली पूजा कनि था।

डियारी : सिंधी रिवायतूं

हटिडिन ऐं लक्ष्मी माता जी पूजा खां पोय ऐं फटाका बारिण जी शुरुआत करण खां अगु कानन जे हिक पासे ते कपाह लगाये काने खे मशाल जो रूप डयी बारे करे हथ में खणण प्रथा पिणु आहे । दर हकिकत में यह प्रथा यादगिरी आहे भगवान राम जे वनवास मां मोटी अचण ते अयोध्या वासिन जे मशालूं बारे स्वागत करण जो। गुजरात में इन्हन बरन्दड काना खणण जी प्रथा खे मलीरा खणण [मशाल अखर जो बिगड़ियल रूप]  त महाराष्ट्र में काना खणण चयो वेन्दो आहे। जीयं त इन प्रथा जो पालन सभनी सिंधी कुटुंब में न थो थिये सो इन प्रथा वास्ते हिक बी लोक कहाणी पिण वज़ूद में आहे। इन लोक आखाणी मूजिब इहा मलीरा या काना खणण जी प्रथा सिर्फ उन्हन सिंधी कुटुंबन में थिये थी जिन में कहिं न कहिं पुराणी पीढ़ी में औलाद जी चाहत में डियारी जी पूजा जे दौरान लक्ष्मी माता खां औलाद जो वरू घुरन्दे इहो करण जी बास बासी आहे।

डियारी - अहमियत

डियारी बरसात जी मुंद पूरी थियण खां पोय मलिहायि वेन्दी आहे तहिं करे घरन जी थीन्दड साफ सफाई सुठी तंदुरस्ती जे लिहाज खां अहमियत वारी आहे।  पुराणन मुजीब इन डीहं ते भगवान राम वनवास मां अयोध्या वापस मोटियो हो ऐं शहर जे रहन्दडन डियन जी मालाउन सां पहिंजा पहिंजा घर सजाये पहिंजे राजा जो स्वागत कियो हो।  

Last Updated 15 May 2021

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